Bobot, lare ingkang badhe kapundhut
mantu/semah kangge anak punika, kados pundi menggah kawontenanipun ing babagan
drajat, pangkat, lan pasinaonipun.
Bibit, lare ingkang badhe kapundhut
mantu/semah kangge anak punika turunipun sinten. Liripun tedhaking atapa,
wijiling ngawirya, punapa namung trahing kawula limrah. Sarta ingkang nuturaken
panapa dene larenipun nggadhahi sasakit ingkang dados awisanipun jejodhohan
punapa boten. Kajawi punika kados pundi menggah watak lan budipekertinipun.
Bebet, lare ingkang badhe kapundhut
mantu/semah kangge anak punika kados pundi menggah kawontenanipun ing bab
kasugihan utawi kadonyan cekap punapa boten.
Terjemahan
dalam bahasa Indonesia :
Bobot : kalau ingin mencari jodoh
harus memperhatikan dalam hal pangkat, keduduka danderajadnya.
Bibit : apakah calonnya itu
pesakitan dan bagaimana budi pekerti dan martabatnya.
Bebet :
apakah calonnya itu keturunan dari orang berada/kaya.
Kemudian
setelah menjadi jodohnya dan terjalin perkawinan, selanjutnya bekerja untuk
cari duit (benwit) he he he he.
Saya
serahkan kepada sampeyan semua untuk menjelaskan sendiri piwulang utami ini.
Piwulang Utami
Untuk
melengkapi postingan sebelumnya mengenai istilah bobot, bibit dan bebet,
berikut ini Kang Suko lengkapi terkait dengan piwulang utami. Piwulang ini
sangat cocok dan berguna sekali khususnya bagi mereka yang akan memasukki
bahtera kehidupan baru, dan umat manusia umumnya.
Secatur
(sarupa, sajiwa, sawanda lan saekapraya)
Sarupa : kekalihipun rumaos menawi
garwanipun punika bagus/ayu piyambak
Sajiwa : kedah saged momong watak
satunggal-satunggalipun
Sawanda : adeging bebrayan pamonging gesang
kekalih
Saekapraya : kedah jumurung dhateng karsa,
cipta tuwin sedya ingkang sae lan utami
Tepa ing
rasa, Dana ing tepa, Temen tobating rila
Tepa ing
rasa : tepa
menika ukuran, rasa punika pangraos. Samukawis patrap lan makarti punika kedah
manut raosipun piyambak. Menawi tumrap raosipin boten sekeca ing prayogi,
sampun dipun cakaken dhateng tiyang sanes
Dana ing
tepa : rasa
pangraosbmakaten punika, kula aturi ngecakaken ing bebrayan agung, adatipun
saged sumingkir saking watak srei drengki, jahil methakil, dahwen, panasthen,
kamiopen
Temen
tobating rila : tumrap
kakung, kanthi temen tresna garwa, martobat sampun tuman rabi malih, rila
legawa narima trusing batos garwa satunggal boten telas salaminipun, adatipun
saged nyaketaken tresna bektinipun garwa. Tumrap putrid semanten ugi, adatipun
nyaketaken sih tresnanipun kakung
Guna, Kaya
lan Sura
Guna : sugih kabisan
Kaya : saged ngendalekaken asil
Sura : pun wani utawi kendel
Sadaya
gegayuhan saged kaleksanan, jer linambaran kuwanen, kados piwulangipun Prabu
Rama dhateng Wanara Seta Anoman “Sapa wani ing gampang, wedi ing kewuh,
samubarang nora bakal bisa kelakon”
Gemi,
Nastiti, Ngati-ati
Gemi : ora gelem ngetokake waragat kang
ora perlu
Nastiti : weruh ing petung, ora gampang
keblithuk
Ngati-ati : bias ngormati marang guna
kayaning laki
Rigen,
Mugen, Tengen
Rigen : bias nata amrih tata lan prayoga
Mugen : manut sapakon, nora rongeh
Tengen : teteg utawi tawakal
Kabrayan,
Kahartan, Kayuswan, Kawibawan (Panca utamaning gesang balewisma)
Kabrayan : sugi anak
Kahartan : sugih dhuwit/rejeki
Kayuswan : dawa umure
Kawibawan : hanggadhahi watak budi luhur
Sasana,
Busana, Baksana
Sasana : mbudidaya papan manut
sakuwasanipun, dhedhasar sarujukan
Busana : ngagem busana manut sakuwasanipun,
dhedhasar narima
Baksana : dhedhaharan ingkang jumbuh kaliyan
wulu, wedalipun
Sama, Beda,
Dana, Dhendha
Sama : pengrengkuhipun sami-sami ahli
waris sami
Beda : nadyan darajat padha, reh
kawajibanipun tetep beda
Dana : saged jagi asmanipun
satunggal-satunggalipun
Dhendha : adiling ukum, boten wigah-wigih,
elik-elik dhumateng sasaring tumindak satunggal-satunggalipun
Malima
(Momong, Momot, Momor, Mursid, Murakabi)
Momong : sage ding ngarsa sung tuladha, ing
madya mangun karsa, tut wuri handayani. Kajwi dhawuh ugi saged nuladhani
Momot : ing atasipun kakung sasaged-saged
kedah asipat bebasan weteng segara gulu bengaan. Tegesipun sarwa saged
hamadhani awon lan sae, tan gampil serik lamun cinacat, ugi boten gampil
bombing menawi kaalembana
Momor : gampil ing pasrawungan, ingkang
esthinipun mamrih jembaring pasrawungan, miwah ngrembakaning karukunan, kanthi
boten mbenten-mbentenaken derajat lan pangkat
Mursid : landep ing panggrahita, boten
cengkah kaliyan tegesipun kautaman, ing idhep hamung mamrih saya indhaking
darajat brayat lan kulawarga, ingkang pungkasanipun migunani tumrap bebrayan
Murakabi : boten among kangge kabetahaning
brayat kemawon
Upacara Siraman
Ini adalah
panduan ataupun tuntunan untuk acara pernikahan dengan adat jawa (yang cukup
rumit), sebelum acara pahargyan. Pada malam midodareni disana ada upacara
siraman yang dilakukan oleh Bapak dan Ibu kepada kedua calon mempelai. Berikut
cara melakukan siraman yang dikemas dalam bahasa jawa.
Upacara
siraman, tinarbuka kanthi sowanipun putra calon penganten putri mjil saking
sasana busana, manjing ing madyaning sasana upacara
Kalajengaken
adicara pangabekten atur bektinipun putra calon penganten putri kakanthi dening
rama lan ibu, tumuju dhumateng papan pasiraman, ingkang kawiwitan saking para
pinisepuh, lajeng dipun pungkasi dening keng ramanipun putra calon penganten
putrid. Wekasing sedya, tinengeran pamecahing Kendhisari.
Rapal mecah
kendhi : Ora pati-pati mecah kendhi, nanging mecah Kendhisari, mecah pamore
anakku jabang bayine Dyah …………………………….. (naminipun putra calon penganten putri),
kadya mas sinangling, saking karsaning Allah.
Sabidaripun
siraman, putra calon penganten putrid kapobong dening ingkang rama, tumuju
dhumateng sasana busana, saperlu nindakaken upacara potong/pagas rikma.
Sasampunipun rikma kapotong dening ingkang rama, tinampi dening ingkang ibu
lajeng katanem wonten sangajenging dalem.
Rapal potong
rikma : Ora ngguwang-ngguwang rambut, nanging angguwang sesukering anakku,
kariya beja mulya, rahayu uripe.
Sasampunipun
pegas rikma, kalajengaken adicara sadean dhawet. Kang rama saha ibunipun putra
calon penganten putrid tumuju dhateng sasana sadean dhawet. Ingkang ibu
anggendong senik wadah arta. Wondene ingkang rama hamuyungi. Sade dhawet
kawiwitan dening ingkang ibu, dene ingkang rama hanampi arta sinambi mayungi.
Pikantukipun arta kabuntel lajeng kaparingaken dhateng putra calon penganten
putrid. Wondene pangandikanipun ibu dhumateng putranipun mekaten :
Ibu : Anakku ngger Dyah ……………………………… tampanana dhuwit,
oleh-olehane dodol dhawet, muga-muga kena kanggo pawitane uripmu, lan iki jajan
pasar maneka warna, pinangka pralampita Manawa ing bebrayan agung kuwi isine
maneka warna, sing bisa anggonmu leladi ing bebrayan ya ngger.
Putra : Inggih Ibu, ngestokaken dhawuh.
Wondene
minangka paripurnaning upacara siraman, inggih punika dhahar sekul tumpeng.
Keng ramanipun putra calon penganten putri motong tumpeng sajen siraman,
kaparingaken dhateng keng ibunipun putra calon penganten putri, lajeng
diparingi lawuh, tumunten kaparingaken dhumateng ingkang putra calon penganten
putri. Mekaten pangandikanipun ibu dhumateng putranipun.
Ibu : Anakku ngger, sing tak tresnani, tampanana
rejeki peparinging Gusti lumantar rama lan ibu, muga-muga sega salawuhe iki
murakabi sarandhuning badan lan ndadekake seger bagas waras jiwa lan ragamu.
Putra : Inggih Ibu
Memenuhi
permintaan dari penggemar panata cara, berikut ini akan saya muat dalam blog
ini secara berkala tentang tuladha bagi para panata cara untuk pahargyan. Pada
panata acara pahargyan (1) saya awali dari panata cara pasrah panampining
lamaran.
Atur Pambuka
Panata Cara
Pasrah
Panampining Lamaran
Bismillah
hirrohman nirrohim
Assalamu’alaikum
Wr.Wb.
Panjenenganipun
para pepundhen, para sesepuh, para pinisepuh ingkang hanggung mastuti dhumateng
pepayoning kautaman, ingkang pantes pinundhi, para duta saraya saking kadang
besan sutresna ingkang pantes kinurmatan, para lenggah kakung putri, kadang
wredha mudha ingkang winantu suka basuki..
Mradapa keparengipun Bp. …………………… sekalihan sumrambah
para kulawangsa ing kelenggahan punika, kula piniji pinangka pambicara
wontenipun upacara pasrah panampining upakarti miwah lamaran pinangka
jejangkeping tata cara salaki rabi.
Namung sakderengipun kula ngaturaken urut reroncening
adi cara ingkang sampun karakit dening para kulawarga, cundhuk kalihan
kuncaraning bangsa ingkang linambaran agunging Pancasila, sumangga nun kula
dherekaken ngaturaken puji syukur wonten ngarsa dalem Allah ingkang Maha Agung,
karana ageng barokah saha rohmat ingkang sampun kaparingaken dhumateng
panjenengan sadaya dalasan kula.
Sinawung raos syukur ing ngajeng, mugi lampahing adi
cara pasrah panampi lamaran saha upakarti pinangka jejangkeping pala karma
tansah pinaringan rahayu tebih ing sambekala.
Nun inggih para lenggah ingkang sinuba ing pakurmatan,
keparenga panata cara murwani lekasing sedya ingkang punika enggal badhe binuka
lampahing adi cara ingkang rinamtam para kulawangsa.
Nun inggih :
Tinarbuka
atur pambagyaharjo saking ingkang hamengku gati dening tetuwangga ingkang
sampun paniji.
Atur panampi
dening tetuwangga ingkang pinangka sulih saliranipun Bp. ……………… ingkang mengku
gati. Kaleksananing adi cara liru kalpika (menawi wonten). Tanggap wacana
sawatawis saking pinisepuh pinangka tumuju dhumateng kasaenan (menawi wonten).
Paripurnaning
sedya hambok bilih ing mangke wonten pratandha saking kulawarga minangka paran
para.
Mekaten para
tamu saha para lenggah urut reroncening tata adi cara pasarah lamaran ingkang
sinanggit dening para kulawarga, kasuwun wontena suka lilaning penggalih para
lenggah tansah hanjenengi ngantos dumugi purnaning gati.
Nuwun, nwun,
matur nuwun.
Kumpulan
tuladha lengkapnya dapat diunduh dibawah ini :
- atur-pambuka
- atur-badhe-pambagyaharja
- atur-pambagya-pasrah-lamaran
Melanjutkan
postingan panata cara pahargyan [1], berikut ini masih dalam konteks adicara
lamaran temanten, yaitu mulai dari atur pasarah lamaran, panampi lamaran, liru
kalpika (tukar cincin), dan atur paripurnaning gati. Lengkapnya dapat diunduh
pada file pdf dibawah ini :
Berikut ini
rerepan Dhandhanggula untuk mengiringi jengkaring Suba Manggala pada upacara
temanten adat Jawa, untuk melengkapi postingan sebelumnya.
Rerepan
Dhandhanggula
Kangge
Nyarengi Jengkaring Suba Manggala
Hanyarkara
sinanggit memanis,
hangrumpaka
pahargyan prasaja,
dahat edi
sanyatane,
sinten kang
nembe mantu,
hamiwaha
atmajaneki,
mahargya
marang putra,
ingkang
sampun dhaup,
bapak
………………………….
sekalian
kang hanggung tulus marsudi,
budayaning
priyangga.
Wus
manunggal keblat hanyawiji,
amrih bisa
lestari widada,
Sri penganten
sakarone,
jinangkung
ing Hyang Agung,
saniskara
ingkang kaesthi,
sembada kang
sinedya,
jumbuh kang
ginayuh,
guyub rukun
ing bebrayan,
runtut atut
tumekaning kaki lan nini,
manggiha
bagya mulya.
Satelasing
sekar Dhandhanggu kalih pada punika, menawi dereng cekap saget dipun sambung
Ayak-Ayak Sl.9
Apabila anda
memerlukan rerepan tersebut, dapat mengunduh dalam bentuk file PDF dibawah ini
Untuk
mengiringi kirab kasatriyan pada upacara penganten adat jawa, biasanya
dikumandangan kidungan atau rerepan. Berikut ini salah satu rerepan dengan
tembang sekar sinom.
Rerepan Kangge Nyarengi Kirab Kasatriyan
Sekar Sinom
Mijil kang
pindha narendra,
den garubyuk
para cethi,
mancorong
ponang wadana,
pindha
Komajaya Ratih,
rinengga-rengga
peni,
gawok
ngungun kang handulu,
sinung
prabawa maya,
hangadhang
mulya sejati,
jroning
driya asung pamuji Hyang Suksma.
Pamujine mengku brata,
meminta sihing Hyang Widhi,
satindak lan tandukira
mugyantuk berkahing Gusti
uga muna lan muni,
tinebihna salah dudu,
tinuntun budi tama,
pantes tinulad para janmi,
pindha nata gya salin agem satriya.
Hageman
satriya tama,
pinhane sang
Gunungsari,
iku kang
temanten priya,
kang putri
lir ragil kuning,
prasetya
trus nyawiji,
mrih lestari
runtut-atut,
ngesti
mengkoni putra,
tali tresna
jaman mangkin,
dwi kang
putra wus cukup rengganing karma.
Tindake sang sinatriya,
kairing puji hastuti,
wiraga mengku prabawa,
mrabawani kang mriksani,
hamemayu sesame,
mahambeg satriya tuhu,
yeku trah Pancasila,
ngudi mulya lahir batin,
tansah eling waspada bakti mring
praja
Widada
manggih yuwana,
sari kang
pindha Narpati,
rineksa pra
wredha mudha,
sumunar lir
Dewa-Dewi,
kongsi kaki
lan nini,
paminta
kapranan kalbu,
amrih bisa
sembada
ing akhir manggih
Swarga di,
wiji mulya
kinarya ngrengga Nagara
Panjenenganipun
para rawuh saha para lenggah, sampun handungkap prapteng unggyan ingkang
tinuju, subamanggala gya sung sasmita mring sri temanten nulya kalenggahaken
wonten sasana adi, sang suba manggala sumawana para kadang Wandawa binger
jroning wardaya karana wus bangkit hangentasi karya mulya wangsul mring
papanira sowang-sowang nedya lerem salira kanthi suka pari suka sumangga nun
nuwun.
Anda dapat
mengunduh dalam format pdf dibawah ini:
Pada acara
sungkeman oleh kedua calon mempelai kepada orang tua, biasanya dialunkan
rerepan atau kidungan dhandhanggula. Sebelumnya hal yang sama juga telah saya
upload rerepan jengkaring suba manggala disini, dan rerepan untuk kirab kasatriyan
disini.
Rerepan
Dhandhanggula
Kangge
Nyarengi Upacara Sungkem
Rama ibu kang luhuring budi,
Ingkang hangukir jiwa lan raga,
Kang agung pangurbanane,
Paring pituduh luhur,
Rina wengi tansah hangesthi,
Mrih rahayuning putra,
Lulus kang ginayuh,
Sadaya ribet rubeda,
Linambaran kanthi sabarang
penggalih,
Tuhu pantes sinembah.
Kadya sinendhal rasaning ati,
Panyungkeme kang putra sayuga,
Tumetes deres waspane,
Tan kanawa jroning kalbu,
Ngondhok-ondhok rasaning galih,
Alon ngandikanira,
Dhuh angger putraku,
Sun tampa panyungkemira,
Muga-muga antuk barkahing hyang
Widi,
Nggonira jejodhohan.
Piwelingku aja nganti lali,
Anggonira mbangun bale wisma,
Runtut atut sakarone,
Adohna tukar padu,
Tansah eling sabarang ati,
Kuwat nampa panandhang,
Tan gampang amutung,
Dadiya tepa tuladha,
Uripira migunani mring sesame,
Hayu-hayu pinanggya.
Sinten nggih
mangke pimpinan negari ingkang gemah ripah loh jinawe, tata tentrem kerta
raharja. Miturut piwulangipun para pinisepuh, pemimpin ingkang wicaksana
meniko ancer-anceripun kirang langkung kasebat ing ngandap meniko.
1. Dadi pemimpin/pangarsa iku perlu handuweni Panca – Pratama.
- Pali Darma : tegese tansah aweh
pitutur marang kelakuan kang becik marang andhahane.
- Pali Marma : tegese sugih
pangapura, ora seneng nibakake paukuman marang andhahane
- Mulat : tegese ora wor-suh
paminta-pranataning pakaryan. Sarta tansah waspada sakabehing tumindak.
- Miluta : tegese angraket/raket
marang andhahane.
- Milala : tegese seneng peparing
marang andhahane, ora malah kosok baline.
Ya Panca
Pratama iku kang anjalari bisa nukulake kawibawaning Pemimpin. Wibawa iku
tembung Bawa oleh ater-ater Wi (Wi = Bawa) tegese : Wi = Luhur =
Linuwih. Bawa = Laku. Tukuling “Wibawa” manawa handuweni watak Budi Luhur.
2. Pemimpin iku paribasaning Gendheng (genteng) saupamane.
Kuwajibanne
Gendheng iku dadi Pangayoman kang ndalemi. Menawa gendheng mau pecah, mesthi
dilorot, diganti sing wutuh, sing pecah terus diguwak, amarga wis ora ana
gunane
3. Ing
ngarsa sung tuladha, ing madya mangun karsa. Tut wuri handayani.
4. Aja
gampang nganggep sepele, kadhang-kdahang bisa dadi gawe.
5. Yen
kuwasa aja kumawasa, yen pinter aja kuminter, yen sugih aja sumugih, yen banter
aja seneng nglancangi, yen mandi aja mateni.
6. Ajining
diri hamung saking pakarti lan kedaling lathi.
7. Memayu
hayuning bawana : Tansah marsudi mbangun pribadine dewe
8. Memayu
hayuning sasama : Kudu bisa gawe tentreming para kawulane
9. Dados juru
ladosing bebrayan ingkang sae : Punapa ingkang dados kaperluanipun para
kawulanipun, kedah dipun penggalihaken ingkang saestu.
10. Sadaya
keputusanipun tansah adamel senenging tiyang sanes, adil, hambeg paramarta.
11. Sedaya
tumindakipun linandhesan tresna welas asih dhumateng sintena kemawon.
12. Panguasa
iku ora kanggo nguwasani, nanging kanggo hangayomi.
13. Aja sok
sewenang-wenang, tundhone bakal kesurang-surang.
14. Berbudi
bawa laksana, welas asih mring sapadha-padha.
15. Aja
seneng nenacad ing liyan, menawa pribadine dhewe durung resik temenan.
Pada acara
pahargyan temanten adat jawa, biasanya dilakukan upacara krobongan. Adapun
urutan upacara sakral tersebut sebagai berikut :
1. Upacara Timbangan
Temanten kakung lenggah ing pangkon
sisih tengen keng ramanipun temanten, dene temanten putrid lenggah ing pangkon
sisih kiwa. Wondene Ibunipun temanten lenggah ing sangajengipun temanten
sarimbit. Salajengipun Rama lan Ibu sami pangandikan:
Ibu : Bapakne, piye bobote anakmu
sakeloron, apa yaw is timbang.
Rama : Ibune, miturut pangrasaku
kaya wis ora ana kaceke, tegese padha abote.
Pasemonipun : mujudaken pepenget
dhumateng tiyang sepuhipun temanten, supados boten kadunungan raos emban cidhe
emban siladan utawi mboten mbedak-mbedakaken ing antawisipun putra lan putrid
mantu, sadaya sampun karengkuh putra piyambak.
2. Kacar Kucur
Temanten kakung nyuntak kampil
ingkang sampun kacawisaken, isi arta receh/krincing mawi dipun tadhahi tilam
lampus (klasa Bangka).
Pasemonipun : mujudaken cuwilaning
gegambaran ingkang jejering guru laki puniko, kedah rumaos anggadhahi wajib
masrahaken asil guna kayanipun dhumateng rabinipun (garwanipun), lan rabinipun
kedah saged nyekapaken ing reh sadaya kabetahaning bale wisma.
3. Dulangan
Temanten kakung putrid sami ngasta
piring isi sekul punar, inggih punika sekul ingkang warnanipun jene, lajeng
dulang-dulangan.
Pasemonipun : mujudaken satunggaling
kekudangan supados temanten kakung putrid, tetepa setunggal raos ing lahir lan
batos, jumbuh ing sadaya reh gegayuhipun.
4. Ngunjuk Rujak Degan
Temanten kakung putrid ngunjuk rujak
degan, kawiwitan saking temanten kakung, lajeng temanten putrid. Degan ingkang
kadamel rujak, miturut kapitadosanipun para sepuh milih klapa ingkang nembe
awoh sepisanan.
Pasemonipun : ugi mujudaken
kekudangan mugi temanten enggala kaparingan momongan (putra). Dene rujak degan
kaistha kadidene pepenget kagem temanten supados ing sugengipun lelumban wonten
ing pasrawungan puniko mboten ngepang-ngepang, lan saged dados wadhahing
kautaman ingkang pantes dados tuladhaning bebrayan.
5. Sungkeman
Temanten putri sungkem dhumateng
temanten kakung
Pasemonipun : pepenget dhumateng
temanten putrid, supados tansah ngabekti dhumateng temanten kakung. Kosok
wangsulipun temanten kakung (sang guru laki) ugi nggadhahana raos hangayomi
kanthi tuladha pakarti utama dhumateng temanten putri.
BASA
RINENGGAKANGGE ING PAHARGYAN/PAWIWAHAN MANTU
1. Binarung
swaraning pradangga hangrangin hambabar Ketawang Puspawarna, ana ganda
hanggambar arum katiyub ing samirana manda, kawistara jengkaring Sri Atmaja
Temanten putri mijil saking tepas wangi, tepas mengku werdi “papan”, wangi wus
hangarani.
2. Tindakira
Sri Atmaja temanten putri hamucang kanginan, lengkeh-lengkeh pindha singa lupa,
sapecak mangu satindak kendel, pangudasmaraning driya ingkang dereng kawijil
ing lesan, hangrantu praptaning mudha taruna minangka gegantilaning nala.
3. Kawistara
Sri Atmaja penganten putri sampun lenggah hanggana raras wonten sasana adi,
inggih sasana rinengga.
4. Binarung
swaraning gangsa ingkang hambabar Ladrang Wilujeng, kawistara jengkaring putra
temanten kakung saking wisma palereman, ing pangajab mugi tansah manggih
kawilujengan kali sing sambekala. Gumebyar busananing putra temanten kakung,
hangagem busana ingkang tinaretes benang sotya, ngagem kuluk kanigara hememba
busananing Nata.
5. Wus
tinata titi tataning gati, nuninggih putra temanten kakung sampun jumeneng
wonten sangajenging wiwara kepareng badhe hanetepi upacara pasrah.
6. Hangemban
dhawuh wigatosing sedya, kepareng hing mangke penganten kakung kula pasrahaken
tuwin kula sumanggakaken dhumateng pinangka sulih salira Bp. ……………………………………….
Cundhuk kaliyan lampahing upacara ingkang sampun rinantam.
7. Saya
caket tindakira putra temanten kekalih, gya temanten kekalih samya apagut
tingal, tempuking catur netra handyani pangaribawa ingkang hambabar
manunggaling nala ingkang tumanem ing sanubari.
8. Mila
winastan “Suruh” lamun dinulu beda lumah lawan kurebe yen ginigit tunggal
rasane, mengku pralampita dhumateng putra temanten mugi tansah manunggal cipta,
rasa miwah karsane. “Suruh” asung pituduh “Samurupa nganti weruh” bisoa nganti
tekan “Rosing rasa” inggih rasa sejati.
9.
Paripurnaning titi laksitaning upacara panggih, putra temanten sekalian gya
sinegeban sindur dening ingkang rama, asung pralampita putra temnaten tansah
tinuntuna ing reh kautaman anggenipun ngancik ing alam madya, tansah pinaringan
karaharjan, kamulyan hanjayeng bawana salaminya.
Dalam dunia
pewayangan kita kenal cerita Baratayudha, yaitu peperangan antara Pandawa
dengan Kurawa di medan perang yang dinamakan Padang Kurusetra. Perang jihad
antara kekuatan napsu positif (Pandawa Lima) melawan napsu
negatif (Kurawa dengan 100 pasukan) di arena perang kalbu (Padang
Kurusetra). Ini merupakan peperangan yang maha berat dan merupakan
sejatinya perang (jihad fi sabillillah) atau perang di jalan kebenaran.
Hakekat dari peperangan tersebut adalah merupakan pertarungan sengit antara
napsu positif melawan nafsu negatif (setan). Bilamana napsu positif memenangkan
niscaya kedamaian, ketentraman, kasih sayang akan diperolehnya, sebaliknya
bilamana napsu negatif yang unggul maka muncullah keserakahan, katamakan,
kebencian, kehancuran dan lain sebagainya. Terjadinya perang di Palestina
merupakan salah satu bukti napsu negatip memegang kendali.
Salah satu
cara untuk memenangkan pertarungan tersebut, tradisi budaya jawa mengajarkan
laku tapa prihatin (puasa) guna memperoleh kemenangan dengan melalui tahapan
seperti yang dikiaskan kedalam nada suara/bunyi instrument Gamelan Jawa. Kita
mengenal diantara beberapa perangkat gamelan ada yang dinamakan Kempul, Kenong
dan Bonang yang dapat menimbulkan bunyi, NENG, NING, NUNG, NANG.
Setelah
mencapai tahapan Nang yang artinya menang, kemenangan yang berupa
anugerah, kenikmatan dalam segala bentuknya serta meraih kehidupan sejati,
kehidupan yang dapat memberi manfaat (rahmat) untuk seluruh makhluk dan alam
semesta.
Wilujeng dan
rahayu widodo menjadi idaman setiap insan manusia, sebagaimana dilukiskan dalam
alunan gending jawa seperti :
Neng adalah syariatnya,
Ning adalah tarekatnya, Nung adalah hakekatnya, Nang adalah makrifatnya.
Ujung dari empat tahap tersebut adalah kodrat (Sastrajendra hayuningrat
pangruwating diyu).
Sumber dari
Kang Mas Sabdalangit
Bangsa
Indonesia saat ini sedang dilanda krisis multi dimensional yang berkepanjangan,
mulai dari krisis moneter akibat krisis global, krisis kepercayaan dan tidak
kalah pentingnya juga krisis budaya sampai kepada krisis moral/akhlak.
Krisis
moral/akhlak yang sedang menimpa bangsa Indonesia berawal dari lemahnya
nilai-nilai budaya spiritual. Lemahnya nilai-nilai spiritual di awali karena
lemahnya penanaman nilai budaya spiritual pada generasi bangsa sejak usia dini.
Pembentukan akhlak terkait erat dengan kecerdasan emosional, sementara
kecerdasan emossional tidak akan berarti tanpa di topang oleh kecerdasan
spiritual. Pada pola kehidupan bangsa kita saat ini banyak kita saksikan para
elite politik kita atau wakil rakyat kita terlibat skandal korupsi, kolusi,
nepotisme dan kasus suap-menyuap. Kenapa ini bisa terjadi ?. Jawabnya karena
lemahnya nilai-nilai budaya spiritual para pemimpin kita tersebut. Orang yang
mempunyai nilai kecerdasan spiritual tinggi akan meninggalkan bekas dihati
orang lain, sebab orang memiliki kecerdasan spiritual yang tinggi akan menjaga
amanah yang diberikan kepadanya. Orang yang cerdas secara spiritual tidak akan
melakukan korupsi, penggelapan uang rakyat, menerima suap dan lain sebagainya.
Sebab dimanapun dia berada orang yang cerdas spiritual akan merasa diawasi Sang
Pencipta. Jabatan merupakan amanah, pemimpin adalah amanah, maka seorang yang
memiliki kecerdasan spiritual tinggi akan mampu menjaga amanah tersebut dengan
sebaik-baiknya. Menjadi seorang pemimpin harus bisa mengayomi, memberikan dan
berkorban demi orang yang dipimpinnya. Seorang pemimpin yang cerdas
spiritualnya akan merasakan kebenaran Allah dimana saja berada dan akan berbuat
sebaik mungkin dan sejujur mungkin, karena dalam jiwanya telah tertanam
keyakinan bahwa kepemimpinannya akan dipertanggung jawabkan dihari akherat
kelak.
Menurut Dr.
Seto Mulyadi M.Si, kecerdasan spiritual adalah bagaimana manusia berhubungan
dengan Sang Khaliq. Dengan kata lain kecerdasan spiritual adalah kemampuan manusia
untuk mengenali potensi fitrah dalam dirinya, serta kemampuan seseorang
mengenal Tuhan nya yang telah menciptakannya, sehingga dimanapun berada manusia
dalam pengawasan Tuhannya.
Dr. Arief
Rahman, menggambarkan bahwa kecerdasan spiritual adalah kecerdasan meyakini
Tuhan sebagai Penguasa, Penentu, Pemaaf dan kita percaya akan kehadiranNYA.
Selain itu harus ada pula kemampuan untuk bekerja keras, kemampuan untuk
mencari ridho Allah, kemampuan untuk melakukan ibadah dan bekerja secara
disiplin, sabar, tahan uji dan kemampuan untuk menerima segala keputusan yang
ditetapkan Allah. Integritas (kejujuran) seorang pemimpin hanya bisa tercipta
karena adanya kecerdasan spiritual, karena dalam dirinya merasa selalu diawasi
oleh Tuhan, sehingga takut dan takut andai kata rakyatnya menderita karenanya.
Salah satu ajaran sesepuh kita bagaimana menjadi seorang pemimpin, yaitu “berikan sessuatu yang orang lain inginkan sebelum orang itu
mengemukakan keinginannya”. Mendekati Pemilu yang tinggal hitungan
jari, marilah merenung sejenak untuk menjatuhkan pilihan seorang pemimpin yang
tepat. Rahayu, rahayu dan rahayu …………
TRIWIKRAMA
Triwikrama
adalah tiga langkah “Dewa Wisnu” atau Atma Sejati (energi kehidupan) dalam
melakukan proses penitisan. Awal mula kehidupan dimulai sejak roh manusia
diciptakan Tuhan namun masih berada di alam sunyaruri yang jenjem jinem, dinamakan sebagai zaman kertayuga, zaman serba adem tenteram
dan selamat di dalam alam keabadian. Di sana roh belum terpolusi nafsu jasad
dan duniawi, atau dengan kata lain digoda oleh “setan” (nafsu negatif). Dari
alam keabadian selanjutnya roh manitis yang pertama kali yakni masuk ke dalam
“air” sang bapa, dinamakanlah zaman tirtayuga.
Air kehidupan (tirtamaya) yang bersemayam di dalam rahsa sejati sang bapa
kemudian menitis ke dalam rahim sang rena (ibu). Penitisan atau langkah kedua Dewa
Wisnu ini berproses di dalam zaman dwaparayuga.
Sebagai zaman keanehan, karena asal mula wujud sukma adalah berbadan cahya lalu
mengejawantah mewujud menjadi jasad manusia. Sang Bapa mengukir jiwa dan sang
rena yang mengukir raga. Selama 9 bulan calon manusia berproses di dalam rahim
sang rena dari wujud badan cahya menjadi badan raga. Itulah zaman keanehan atau
dwaparayuga. Setelah 9 bulan lamanya
sang Dewa Wisnu berada di dalam zaman dwaparayuga. Kemudian langkah Dewa Wisnu
menitis yang terakhir kalinya, yakni lahir ke bumi menjadi manusia yang utuh
dengan segenap jiwa dan raganya. Panitisan terakhir Dewa Wisnu ke dalam zaman mercapadha. Merca artinya panas atau
rusak, padha berarti papan atau tempat. Mercapadha adalah tempat yang panas dan
mengalami kerusakan. Disebut juga sebagai Madyapada, madya itu tengah padha
berarti tempat. Tempat yang berada di tengah-tengah, terhimpit di antara
tempat-tempat gaib. Gaib sebelum kelahiran dan gaib setelah ajal.
KIDUNG
PANGURIPAN “SAKA GURU”
Nah, di zaman Madya atau mercapadha ini manusia memiliki kecenderungan
sifat-sifat yang negatif. Sebagai pembawaan unsur “setan”, setan tidak dipahami
sebagai makhluk gaib gentayangan penggoda iman, melainkan sebagai kata kiasan
dari nafsu negatif yang ada di dalam segumpal darah (kalbu). Mercapadha
merupakan perjalanan hidup PALING SINGKAT
namun PALING BERAT dan SANGAT MENENTUKAN kemuliaan manusia dalam KEHIDUPAN SEBENARNYA yang sejati abadi azali. Para
perintis bangsa di zaman dulu telah menggambarkan bagaimana keadaan manusia
dalam berproses mengarungi kehidupan di dunia selangkah demi selangkah yang
dirangkum dalam tembang macapat (membaca sipat). Masing-masing tembang
menggambarkan proses perkembangan manusia dari sejak lahir hingga mati.
Ringkasnya, lirik nada yang digubah ke dalam berbagai bentuk tembang
menceritakan sifat lahir, sifat hidup, dan sifat mati manusia sebagai sebuah
perjalanan yang musti dilalui setiap insan. Penekanan ada pada sifat-sifat
buruk manusia, agar supaya tembang tidak sekedar menjadi iming-iming, namun
dapat menjadipepeling dan saka guru untuk perjalanan hidup manusia. Berikut ini
alurnya :
1. MIJIL
Mijil artinya lahir. Hasil dari olah jiwa dan raga laki-laki dan perempuan
menghasilkan si jabang bayi. Setelah 9 bulan lamanya berada di rahim sang ibu,
sudah menjadi kehendak Hyang Widhi si jabang bayi lahir ke bumi. Disambut
tangisan membahana waktu pertama merasakan betapa tidak nyamannya berada di
alam mercapadha. Sang bayi terlanjur enak hidup di zaman dwaparayuga, namun
harus netepi titah Gusti untuk lahir ke bumi. Sang bayi mengenal bahasa
universal pertama kali dengan tangisan memilukan hati. Tangisan yang polos,
tulus, dan alamiah bagaikan kekuatan getaran mantra tanpa tinulis.Kini orang
tua bergembira hati, setelah sembilan bulan lamanya menjaga sikap dan laku
prihatin agar sang rena (ibu) dan si ponang(bayi) lahir dengan selamat. Puja
puji selalu dipanjat agar mendapat rahmat Tuhan Yang Maha Pemberi Rahmat atas
lahirnya si jabang bayi idaman hati.
2.
MASKUMAMBANG
Setelah
lahir si jabang bayi, membuat hati orang tua bahagia tak terperi. Tiap hari
suka ngudang melihat tingkah polah sang bayi yang lucu dan menggemaskan. Senyum
si jabang bayi membuat riang bergembira yang memandang. Setiap saat sang bapa
melantunkan tembang pertanda hati senang dan jiwanya terang. Takjub memandang
kehidupan baru yang sangat menantang. Namun selalu waspada jangan sampai si
ponang menangis dan demam hingga kejang. Orang tua takut kehilangan si ponang,
dijaganya malam dan siang agar jangan sampai meregang. Buah hati bagaikan
emassegantang. Menjadi tumpuan dan harapan kedua orang tuannya mengukir masa
depan. Kelak jika sudah dewasa jadilah anak berbakti kepada orang tua, nusa dan
bangsa.
3. KINANTI
Semula berujud jabang bayi merah merekah, lalu berkembang menjadi anak yang
selalu dikanthi-kanthi kinantenan orang tuannya sebagai anugrah dan berkah.
Buah hati menjadi tumpuan dan harapan. Agar segala asa dan harapan tercipta,
orang tua selalu membimbing dan mendampingi buah hati tercintanya. Buah hati
bagaikan jembatan, yang dapat menyambung dan mempererat cinta kasih suami
istri. Buah hati menjadi anugrah ilahi yang harus dijaga siang ratri.
Dikanthi-kanthi (diarahkan dan dibimbing) agar menjadi manusia sejati. Yang
selalu menjaga bumi pertiwi.
4. SINOM
Sinom isih enom. Jabang bayi berkembang menjadi remaja sang pujaan dan dambaan
orang tua dan keluarga. Manusia yang masih muda usia. Orang tua menjadi
gelisah, siang malam selalu berdoa dan menjaga agar pergaulannya tidak salah
arah. Walupun badan sudah besar namun remaja belajar hidup masih susah.
Pengalamannya belum banyak, batinnya belum matang, masih sering salah
menentukan arah dan langkah. Maka segala tindak tanduk menjadi pertanyaan sang
bapa dan ibu. Dasar manusia masih enom (muda) hidupnya sering salah kaprah.
5. DHANDANGGULA
Remaja beranjak menjadi dewasa. Segala lamunan berubah ingin berkelana.
Mencoba hal-hal yang belum pernah dirasa. Biarpun dilarang agama, budaya dan
orang tua, anak dewasa tetap ingin mencobanya. Angan dan asa gemar melamun
dalam keindahan dunia fana. Tak sadar jiwa dan raga menjadi tersiksa. Bagi anak
baru dewasa, yang manis adalah gemerlap dunia dan menuruti nafsu angkara, jika
perlu malah berani melawan orang tua. Anak baru dewasa, remaja bukan dewasa
juga belum, masih sering terperdaya bujukan nafsu angkara dan nikmat dunia.
Sering pula ditakut-takuti api neraka, namun tak akan membuat sikapnya menjadi
jera. Tak mau mengikuti kareping rahsa, yang ada selalu nguja hawa. Anak dewasa
merasa rugi bila tak mengecap manisnya dunia. Tak peduli orang tua terlunta,
yang penting hati senang gembira. Tak sadar tindak tanduknya bikin celaka, bagi
diri sendiri, orang tua dan keluarga. Cita-citanya setinggi langit,
sebentar-sebentar minta duit, tak mau hidup irit. Jika tersinggung langsung
sengit. Enggan berusaha yang penting apa-apa harus tersedia. Jiwanya masih
muda, mudah sekali tergoda api asmara. Lihat celana saja menjadi bergemuruh
rasa di dada. Anak dewasa sering bikin orang tua ngelus dada. Bagaimanapun juga
mereka buah dada hati yang dicinta. Itulah sebabnya orang tua tak punya rasa
benci kepada pujaan hati. Hati-hati bimbing anak muda yang belum mampu membuka
panca indera, salah-salah justru bisa celaka semuanya.
6. ASMARADANA
Asmaradana atau asmara dahana yakni api asmara yang membakar jiwa dan raga.
Kehidupannya digerakkan oleh motifasi harapan dan asa asmara. Seolah dunia ini
miliknya saja. Membayangkan dirinya bagaikan sang pujangga atau pangeran muda.
Apa yang dicitakan haruslah terlaksana, tak pandang bulu apa akibatnya. Hidup
menjadi terasa semakin hidup lantaran gema asmara membahana dari dalam dada.
Biarlah asmara membakar semangat hidupnya, yang penting jangan sampai terlena.
Jika tidak, akan menderita dikejar-kejar tanggungjawab hamil muda. Sebaliknya
akan hidup mulia dan tergapai cita-citanya. Maka sudah menjadi tugas orang tua
membimbing mengarahkan agar tidak salah memilih idola. Sebab sebentar lagi akan
memasuki gerbang kehidupan baru yang mungkin akan banyak mengharu biru.
Seyogyanya suka meniru tindak tanduk sanggurulaku, yang sabar membimbing setiap
waktu dan tak pernah menggerutu. Jangan suka berpangku namun pandailah
memanfaatkan waktu. Agar cita-cita dapat dituju. Asmaradana adalah saat-saat
yang menjadi penentu, apakah dirimu akan menjadi orang bermutu, atau polisi
akan memburu dirimu. Salah-salah gagal menjadi menantu, malah akan menjadi
seteru.
7. GAMBUH
Gambuh atau Gampang Nambuh, sikap angkuh serta acuh tak acuh, seolah sudah
menjadi orang yang teguh, ampuh dan keluarganya tak akan runtuh. Belum pandai
sudah berlagak pintar. Padahal otaknya buyar matanya nanar merasa cita-citanya
sudah bersinar. Menjadikannya tak pandai melihat mana yang salah dan benar. Di
mana-mana ingin diakui bak pejuang, walau hatinya tak lapang. Pahlawan bukanlah
orang yang berani mati, sebaliknya berani hidup menjadi manusia sejati.
Sulitnya mencari jati diri kemana-mana terus berlari tanpa henti. Memperoleh
sedikit sudah dirasakan banyak, membuat sikapnya mentang-mentang bagaikan sang
pemenang. Sulit mawas diri, mengukur diri terlalu tinggi. Ilmu yang didapatkannya
seolah menjadi senjata ampuh tiada tertandingi lagi. Padahal pemahamannya
sebatas kata orang. Alias belum bisa menjalani dan menghayati. Bila merasa ada
yang kurang, menjadikannya sakit hati dan rendah diri. Jika tak tahan ia akan
berlari menjauh mengasingkan diri. Menjadi pemuda pemudi yang jauh dari anugrah
ilahi. Maka, belajarlah dengan teliti dan hati-hati. Jangan menjadi orang yang
mudah gumunan dan kagetan. Bila sudah paham hayatilah dalam setiap perbuatan.
Agar ditemukan dirimu yang sejati sebelum raga yang dibangga-banggakan itu
menjadi mati.
8. DURMA
Munduring tata krama. Dalam cerita wayang purwa dikenal banyak tokoh dari
kalangan “hitam” yang jahat. Sebut saja misalnya Dursasana,
Durmagati,Duryudana. Dalam terminologi Jawa dikenal berbagai istilah
menggunakan suku kata dur/ dura (nglengkara) yang mewakili makna negatif
(awon). Sebut saja misalnya :duraatmoko, duroko, dursila, dura sengkara,
duracara (bicara buruk),durajaya, dursahasya, durmala, durniti, durta, durtama,
udur, dst. Tembang Durma, diciptakan untuk mengingatkan sekaligus menggambarkan
keadaan manusia yang cenderung berbuat buruk atau jahat. Manusia gemar udur
atau cekcok, cari menang dan benernya sendiri, tak mau memahami perasaan orang
lain. Sementara manusia cendrung mengikuti hawa nafsu yang dirasakan sendiri
(nuruti rahsaning karep). Walaupun merugikan orang lain tidak peduli lagi.
Nasehat bapa-ibu sudah tidak digubris dan dihiraukan lagi. Lupa diri selalu
merasa iri hati. Manusia walaupun tidak mau disakiti, namun gemar menyakiti
hati. Suka berdalih niatnya baik, namun tak peduli caranya yang kurang baik.
Begitulah keadaan manusia di planet bumi, suka bertengkar, emosi, tak
terkendali, mencelakai, dan menyakiti. Maka hati-hatilah, yang selalu eling dan
waspadha.
9. PANGKUR
Bila usia telah uzur, datanglah penyesalan. Manusia menoleh kebelakang
(mungkur) merenungkan apa yang dilakukan pada masa lalu. Manusia terlambat
mengkoreksi diri, kadang kaget atas apa yang pernah ia lakukan, hingga kini
yang ada tinggalah menyesali diri. Kenapa dulu tidak begini tidak begitu.
Merasa diri menjadi manusia renta yang hina dina sudah tak berguna. Anak cucu
kadang menggoda, masih meminta-minta sementara sudah tak punya lagi sesuatu
yang berharga. Hidup merana yang dia punya tinggalah penyakit tua. Siang malam
selalu berdoa saja, sedangkan raga tak mampu berbuat apa-apa. Hidup enggan mati
pun sungkan. Lantas bingung mau berbuat apa. Ke sana-ke mari ingin mengaji, tak
tahu jati diri, memalukan seharusnya sudah menjadi guru ngaji. Tabungan menghilang
sementara penyakit kian meradang. Lebih banyak waktu untuk telentang di atas
ranjang. Jangankan teriak lantang, anunya pun sudah tak bisa tegang, yang ada
hanyalah mengerang terasa nyawa hendak melayang. Sanak kadhang enggan datang,
karena ingat ulahnya di masa lalu yang gemar mentang-mentang. Rasain loh bentar
lagi menjadi bathang..!!
10. MEGATRUH
Megat ruh, artinya putusnya nyawa dari raga. Jika pegat tanpa aruh-aruh.
Datanya ajal akan tiba sekonyong-konyong. Tanpa kompromi sehingga manusia
banyak yang disesali. Sudah terlambat untuk memperbaiki diri. Terlanjur tak
paham jati diri. Selama ini menyembah tuhan penuh dengan pamrih dalam hati,
karena takut neraka dan berharap-harap pahala surga. Kaget setengah mati saat
mengerti kehidupan yang sejati. Betapa kebaikan di dunia menjadi penentu yang
sangat berarti. Untuk menggapai kemuliaan yang sejati dalam kehidupan yang
azali abadi. Duh Gusti, jadi begini, kenapa diri ini sewaktu masih muda hidup
di dunia fana, sewaktu masih kuat dan bertenaga, namun tidak melakukan kebaikan
kepada sesama. Menyesali diri ingat dulu kala telah menjadi durjana.
Sembahyangnya rajin namun tak sadar sering mencelakai dan menyakiti hati sesama
manusia. Kini telah tiba saatnya menebus segala dosa, sedih sekali ingat tak
berbekal pahala. Harapan akan masuk surga, telah sirna tertutup bayangan neraka
menganga di depan mata. Di saat ini manusia baru menjadi saksi mati, betapa
penyakit hati menjadi penentu dalam meraih kemuliaan hidup yang sejati. Manusia
tak sadar diri sering merasa benci, iri hati, dan dengki. Seolah menjadi yang
paling benar, apapun tindakanya ia merasa paling pintar, namun segala
keburukannya dianggapnya demi membela diri. Kini dalam kehidupan yang sejati,
sungguh baru bisa dimengerti, penyakit hati sangat merugikan diri sendiri. Duh
Gusti…!
11. POCUNG
Pocung atau pocong adalah orang yang telah mati lalu dibungkus kain kafan.
Itulah batas antara kehidupan mercapadha yang panas dan rusak dengan kehidupan
yang sejati dan abadi. Bagi orang yang baik kematian justru menyenangkan
sebagai kelahirannya kembali, dan merasa kapok hidup di dunia yang penuh
derita. Saat nyawa meregang, rasa bahagia bagai lenyapkan dahaga mereguk embun
pagi. Bahagia sekali disambut dan dijemput para leluhurnya sendiri. Berkumpul
lagi di alam yang abadi azali. Kehidupan baru setelah raganya mati.
Tak terasa bila diri telah mati. Yang dirasa semua orang kok tak mengenalinya
lagi. Rasa sakit hilang badan menjadi ringan. Heran melihat raga sendiri
dibungkus dengan kain kafan. Sentuh sana sentuh sini tak ada yang mengerti. Di
sana-di sini ketemu orang yang menangisi. Ada apa kok jadi begini, merasa heran
kenapa sudah bahagia dan senang kok masih ditangisi. Ketemunya para kadhang
yang telah lama nyawanya meregang. Dalam dimensi yang tenang, hawanya sejuk tak
terbayang. Kemana mau pergi terasa dekat sekali. Tak ada lagi rasa lelah otot
menegang. Belum juga sadar bahwa diri telah mati. Hingga beberapa hari barulah
sadar..oh jasad ini telah mati. Yang abadi tinggalah roh yang suci.
Sementara yang durjana, meregang nyawa tiada yang peduli. Betapa sulit dan
sakit meregang nyawanya sendiri, menjadi sekarat yang tak kunjung mati. Bingung
kemana harus pergi, toleh kanan dan kiri semua bikin gelisah hati. Seram
mengancam dan mencekam. Rasa sakit kian terasa meradang. Walau mengerang tak
satupun yang bisa menolongnya. Siapapun yang hidup di dunia pasti mengalami
dosa. Tuhan Maha Tahu dan Bijaksana tak pernah luput menimbang kebaikan dan
keburukan walau sejumput. Manusia baru sadar, yang dituduh kapir belum tentu
kapir bagi Tuhan, yang dianggap sesat belum tentu sesat menurut Tuhan.
Malah-malah yang suka menuduh menjadi tertuduh. Yang suka menyalahkan justru
bersalah. Yang suka mencaci dan menghina justru orang yang hina dina. Yang
gemar menghakimi orang akan tersiksa. Yang suka mengadili akan diadili. Yang
ada tinggalah rintihan lirih tak berarti, “Duh Gusti pripun kok kados niki…!
Oleh sebab itu, hidup kudu jeli, nastiti, dan ngati-ati. Jangan suka menghakimi
orang lain yang tak sepaham dengan diri sendiri. Bisa jadi yang salah malah
pribadi kita sendiri. Lebih baik kita selalu mawas diri, agar kelak jika mati
arwahmu tidak nyasar menjadimemedi.
12. WIRANGRONG
Hidup di dunia ini penuh dengan siksaan, derita, pahit dan getir, musibah dan
bencana. Namun manusia bertugas untuk merubah semua itu menjadi anugrah dan
bahagia. Manusia harus melepaskan derita diri pribadi, maupun derita orang
lain. Manusia harus saling asah asih dan asuh kepada sesama. Hidup yang penuh
cinta kasih sayang, bukan berarti mencintai dunia secara membabi-buta, namun
artinya manusia harus peduli, memelihara dan merawat, tidak membuat kerusakan
bagi sesama manusia lainnya, bagi makhluk hidup dan maupun jagad raya seisinya.
Itulah nilai kebaikan yang bersifat universal. Sebagai wujud nyata hamemayu hayuning
bawana, rahmatan lil alamin.
Jangan lah terlambat, akan mengadu pada siapa bila jasad sudah masuk ke liang
lahat (ngerong). Wirangrong, Sak wirange mlebu ngerong, berikut segala
perbuatan memalukan selama hidup ikut dikubur bersama jasad yang kaku. Keburukannya
akan diingat masyarakat, aibnya dirasakan oleh anak, cucu, dan menantu. Jika
kesadaran terlambat manusia akan menyesal namun tak bisa lagi bertobat. Tidak
pandang bulu, yang kaya atau melarat, pandai maupun bodoh keparat, yang jelata
maupun berpangkat, tidak pandang derajat seluruh umat. Semua itu sekedar
pakaian di dunia, tidak bisa menolong kemuliaan di akherat. Hidup di dunia
sangatlah singkat, namun mengapa manusia banyak yang keparat. Ajalnya mengalami
sekarat. Gagal total merawat barang titipan Yang Mahakuasa, yakni segenap jiwa
dan raganya.
Jika manusia tak bermanfaat untuk kebaikan kepada sesama umat, dan kepada
seluruh jagad, merekalah manusia bejat dan laknat.Pakaian itu hanya akan
mencelakai manusia di dalam kehidupan yang sejati dan abadi. Orang kaya namun
pelit dan suka menindas, orang miskin namun kejam dan pemarah, orang pandai
namun suka berbohong dan licik, orang bodoh namun suka mencelakai sesama, semua
itu akan menyusahkan diri sendiri dalam kehidupan yang abadi. Datanglah penyesalan
kini, semua yang benar dan salah tak tertutup nafsu duniawi. Yang ada tinggalah
kebenaran yang sejati. Mana yang benar dan mana yang salah telah dilucuti, tak
ada lagi secuil tabirpun yang bisa menutupi. Semua sudah menjadi rumus Ilahi.
Di alam penantian nanti, manusia tak berguna tetap hidup di alam yang sejati
dan hakiki, namun ia akan merana, menderita, dan terlunta-lunta. Menebus segala
dosa dan kesalahan sewaktu hidup di planet bumi. Lain halnya manusia yang
berguna untuk sesama di alam semesta, hidupnya di alam keabadian meraih
kemuliaan yang sejati. Bahagia tak terperi, kemana-mana pergi dengan mudah
sekehendak hati. Ibarat “lepas segala tujuannya” dan “luas kuburnya”. Tiada
penghalang lagi, seringkali menengok anak cucu cicit yang masih hidup di dimensi
bumi. Senang gembira rasa hati, hidup sepanjang masa di alam keabadian.
Wirangrong juga diabadikan menjadi sebuah gending seperti D I S I N I.
Baca juga
makna dan kawruh tembang macapat disini atau juga kesini
Makna dan
arti dari pada setiap syair dan lirik tembang jawa itu pada dasarnya mempunyai
pengertian dan kandungan yang sangat mendalam. Kalau kita kaji secara mendalam
mengandung ajaran ataupun falsafah bagi kehidupan kita semua. Coba kita simak
tembang dandanggula ini :
- sakehing kan dumadi makardi
- lir Hyang Widhi kan tansah
makarya
- nguribi jagad tan leren
- surya, candra lan bayu, bhumi,
tirta kalawan agni
- peparing panguripan
- mring pamrih wus mungkur
- anane nuhoni dharma
- iku dadya sastra cetha tanpa
tulis
- nulat lakuning alam
Artinya
kurang lebih :
- semua yang ada ini berkerja
- bahkan Tuhan pun bekerja
- menghidupi dunia ini tanpa
henti
- matahari, bulan, angin, bumi,
air dan api
- semua bekerja demi kelangsungan
hidup tanpa pamrih
- dasarnya hanyalah merasa wajib
- alam adalah “ilmu nyata”
- kita wajib meniru dharmanya
·
Tembang jawa
mocopat wonten 11 (sewelas) cacahe, kang gambarake jejering manungsa awit
wonten garbane ibu ngantos kapundut ing ngarsane kang Maha Kuwaos, nggih meniko
:
·
Tembang jawa mocopat dapat digolongkankan menjadi 11 tembang, yang
menggambarkan jalannya kehidupan manusia sejak didalam kandungan ibunda sampai
meninggalnya untuk menghadap Yang Maha Kuasa, yaitu :
·
1. Maskumambang,
gambarake jabang bayi sing isih ana kandhutane ibu, sing durung kawruhan lanang
apa wadon. Mas tegese durung weruh lanang dan wadon. Kumambang tegese uripe
ngambang nyang kandhutane ibune.
·
Melambangkan embrio yang masih dalam kandungan ibunya, yang belum diketahui
laki atau perempuan. Mas, artinya belum diketahui laki atau perempuan,
sedangkan Kumambang, artinya hidupnya masih dialam kandungan ibundanya.
·
2. Mijil,
ateges wis lahir jabang bayine wujud lanang apa wadon
·
Artinya sudah lahir didunia jenis kelamin laki atau perempuan.
·
3. Kinanthi,
saha tembung kanthi utawa tuntun, kang ateges dituntun supaya bisa mlaku
ngambah panguripan alam ndonya.
·
Berasal dari kata kanthi atau menuntun, yang artinya dituntun supaya dapat
berjalan didunia ini.
·
4. Sinom,
tegese kanoman, minangka kalodhangan sing paling penting kanggone remaja supaya
bisa ngansu kawruh sak akeh-akehe.
·
Artinya pemuda/remaja, disini yang terpenting bagi remaja agar bisa
menuntut ilmu yang setinggi-tingginya.
·
5. Asmaradana,
tegese rasa tresna, tresna marang liyan (pria lan wanita) kang kabeh mau wis
dadi kodrat Illahi.
·
Artinya mempunyai rasa cinta kasih kepada sesamanya baik itu pria maupun
wanita, karena semua itu sudah merupakan kehendak/kodrat Yang Maha Kuasa.
·
6. Gambuh,
saka tembung jumbuh/sarujuk kang ateges yen wis jumbuh/sarujuk njur digathukake
antarane pria lan wanita sing pada nduweni rasa tresna mau, ing pangangkah
supaya bisaa urip bebrayan.
·
Berasal dari kata nyambung/sesuai yang artinya kalau sudah pas selanjutnya
dijodohkan antara pria dan wanita yang sudah saling mencintai, dengan harapan
dapat menjalin kehidupan yang langgeng.
·
7. Dandanggula,
nggambarake wong kang lagi seneng-senenge, apa kang digayuh bisa kasembadan.
Kelakon nduwe sisihan/keluarga, duwe omah, urip cukup kanggo sakkeluargane.
Mula kuwi wong kang lagi bungah/bombong atine bisa diarani lagu dandanggula.
·
Menggambarkan seseorang yang berbahagia, apa yang dicita-citakan dapat
terlaksana. Terlaksana mempunyai pasangan, mempunyai rumah, kehidupan yang
kecukupan untuk keluarganya. Makanya seseorang yang sedang menemukan
kebahagiaan dapat dikarakankan ibaratn lagunya dandanggula.
·
8. Durma,
saka tembung darma/weweh. Wong yen wis rumongso kacukupan uripe banjur tuwuh
rasa welas asih marang kadang mitra liyane kang lagi nandhang kacintrakan, mula
banjur tuwuh rasa kepingin darma/weweh marang sapadha-padha. Kabeh mau
disekunyung uga saka piwulange agama lan watak sosiale manungsa.
·
Berasal dari kata pemberi. Seseorang yang merasa kecukupan hidupnya
kemudian tergugah rasa kasihan kepada sanak saudara yang sedang menderita,
makanya tergugah ingin membantu dan memberi pertolongan kepada siapa saja.
Semua itu diberikan pertolongan sesuai ajaran agama dan rasa sosialnya kepada
sesama.
·
9. Pangkur,
saka tembung mungkur kang ateges, nyingkiri hawa nepsu angkara murka, kang
dipikir tansah kepingin weweh sapadha-padha.
·
Berasal dari kata meninggalkan yang artinya menghindari hawa nafsu yang
angkara murka, semua yang dipikirkan senantiasa berkeinginan membantu kepada
sesamanya.
·
10. Megatruh,
saka tembung megat roh utawa pegat rohe/nyawane, awit wis titi wncine
katimbalan marak sowan mring Sing Maha Kuasa.
·
Berasal dari kata lepas rohnya atau mati, karena sudah saatnya dipanggil
menghadap kepada Yang Maha Kuasa.
·
11. Pucung,
yen wis dadi layon/mayit banjur dibungkus mori putih utawa dipocong sak durunge
dikubur.
·
Kalau sudah menjadi bangkai kemudian dibungkus dengan kain putih atau
dipocong sebelum dikebumikan.
AGAMA,
demikianlah sebuah kata yang terdiri dari lima huruf. Mengutip dari Wikipedia,
agama adalah berasal dari bahasa Sansekerta yaitu “A”
yang artinya tidak, dan “GAMA” yang berarti kacau.
Sehingga secara entomologis, agama diartikan situasi yang tidak kacau. Sementara
kata lain ada yang menyebut religi (bahasa Latin) yang berasal dari kata kerja
“re-ligare” yang artinya “mengikat kembali”. Dimaksud dengan berreligi adalah
seseorang akan senantiasa berusaha mengikat kembali atas dirinya kepada Tuhan
YME.
Kalau bicara soal agama, tentu tidak akan lepas dengan Tuhan (Indonesia), God
(Inggris), Brahman (India), Yahweh (Yahudi), Dei (Yunani), Gusti Allah/Kang
Murbeng Dumadi, …….. (Jawa). Kemudian bagaimanakah memaknai suatu agama itu???.
Agama manapun, apakah itu Islam, Nasrani, Hindu, Budha, Kong Hu Chu dan lain
sebagainya, bahkan termasuk pula aliran kepercayaan/kejawen, pada hakekatnya
mengajarkan suatu tuntunan hidup kedamaian dalam peradaban manusia dimuka bumi
pertiwi ini, dengan tujuan agar manusia tetap berjalan dalam KEBAJIKAN dan KEBAIKAN
terhadap sesama makhluk maupun alamnya. Tuntunan dan ajaran yang disampaikan
oleh pembawa agama tentunya bermuara kepada amal KEBAJIKAN
dan KEBAIKAN, namun karena adanya perbedaan
sudut pandang dan visi pemahaman agama serta berbagai macam kepentingan
kelompok, golongan dan faham yang membuat penganutnya menjadikan bertentangan,
bahkan menganggap mereka yang tidak sehaluan, berseberangan, disebut “kafir”
yang pantas harus dimusuhi, disirnakan dari muka bumi. Praktek seperti inilah sehingga
esensi dari agama itu sendiri menjadi bias, kabur dan melupakan inti sarinya,
karena disibukkan dengan berbagai usaha menonjolkan kebenaran kelompok/golongan
tentang konsep pemahaman masing-masing guna menarik simpati sebanyak-banyaknya
tanpa memperdulikan tujuan inti sari semula dari agama tersebut. Status klaim
kebenaran diperebutkan, merasa dirinya dan kelompoknyalah yang paling benar,
paling suci. Tidak disadari bahwa demikian ini sesungguhnya telah menjadi
korban akibat “ketidak tepatan” dalam mengkonsumsi dan memahami arti dan makna
sebuah AGAMA. Salah mengaplikasikan makna JIHAD dengan cara memberangus kelompok dan golongan
lain yang tidak selebel, memusuhi orang-orang yang memiliki keyakinan lain. Hal
seperti inilah secara tidak sadar menunjukkan bahwa sebenarnya masih belum
beragama tetapi baru sekedar mengenal sebuah agama.
Agama
manapun melarang kepada umatnya untuk tidak saling gontok-gontokan, tidak suka
mengolok-olok terhadap yang lain, yang pada gilirannya malah akan menjerumuskan
kita pada rasa kebencian dan permusuhan antara sesama makhluk ciptaanNYA. Hai,
manusia kembalilah kejalan yang benar …… Kenalilah DIRI KITA SENDIRI dan
jadilah diri sendiri, karena dengan menjadi diri sendiri niscaya kita akan
mengenal DIRI KITA. Dengan mengenal diri, maka tidak mustahil kita akan
mengenal TUHAN yang penuh kasih saying. Pada hakekatnya, sesungguhnya Tuhan
sudah ada dalam DIRIKU, DIRIMU dan DIRI KITA, kalau dalam
khazanah Jawa menyebutnya dengan Loro-loroning Atunggal,
Duh Gusti paringono ELING lan WASPODO ,…………………………
Perilaku golek menange
dewe, golek butuhe dewe, golek benere dewe merupakan bentuk pola
pikir yang sempit, yang menganggap diri paling bener. Begitu mudahnya
mencari-cari alasan pembenaran hanya untuk menganiaya orang lain yang dibenci
atau yang berbeda pendapat dengan dirinya. Seseorang yang mempunyai tipe
seperti diatas suka menyakiti dan mencelakai orang lain demi pencapaian
keinginan pribadi/kelompoknya, senang mentertawakan kesengsaraan orang lain
yang menjadi korban kejahatannya. Kepuasannya justru terpenuhi manakala ia
dapat “menari di atas bangkai” para korbannya. Manusia
akan berubah tidak hanya sekedar binatang, namun menjadi sosok monster yang
lengkap memiliki senjata pamungkas. Kenyataannya penyakit jiwa ini banyak
menghinggapi penduduk bumi nusantara di masa sekarang ini. Manusia yang turun
martabat dan habitatnya menjadi spesies purba dan primitif namun juga sangat
buas. Benar-benar menjelma sebagai manusia homo-hominilupus, alias binatang
ganas buat manusia lainnya. Apa jadinya bila sosok demikian ini berkesempatan
menjadi pemimpin umat di negeri yang kita cintai ini ?
Suatu perbuatan barulah menjadi kebaikan dan benar, manakala tidak menerjang
kodrat universe. Nilai yang paling universal dan tidak menabrak kodrat alam,
adalah setiap perbuatan yang kita lakukan selalu didasari dengan rasa KASIH
SAYANG yang tiada bertepi, rasa welas-asih kadya samudra
tanpa tepi, welas tanpa alis, kasih sayang yang TULUS
& IKHLAS, tanpa pamrih.
Aja Dumeh = Jangan Sombong, dapat diartikan
sebagai suatu peringatan agar manusia selalu ingat kepada sesamanya, saling
cinta mencintai. Mengisyaratkan agar manusia tidak larut dengan apa ayang di
miliki atau di jalaninya, sehingga cenderung menjalani keputusan hidup yang
negatip seperti : Mentang mentang kaya, maka kita menjadi sombong dan merasa
semua dapat di beli dengan uang, begitu pula sebaliknya dengan kondisi miskin,
maka kita menjadi putus asa dan mengakibatkan kita mengumpat sana sini kepada
yang kaya.
• Aja
Dumeh Kuwasa, Tumindake daksura lan daksia marang sapada-pada, ( janganlah
mentang –mentang sedang berkuasa, segala tindak-tanduknya pongah dan congkak
serta sewenang –wenang terhadap sesamanya).
• Aja
dumeh pinter, tumindake keblinger ( janganlah mentang –mentang diakui
pintar lalu kebijaksanaanya menyimpang dari aturan yang seharusnya).
• Aja
dumeh kuat lan gagah, tumindake sarwa gegabah (jangan mentang –mentang kuat
dan gagah lalu tindakanya serba gegabah )
• Aja
dumeh sugih, tumindake lali karo sing ringkih ( jangan mentang –mentang
kaya lalu tingkah perbuatanya tidak mengingat kepada yang lemah ekonominya)
• Aja
dumeh menang, tumindake sewenang-wenang (jangan mentang-mentang dapat
mengalahkan lawan lalu tindakanya sewenang –wenang kepada lawan)
Seperti apa
yang dikatakan dalam lirik tembang Ojo Dumeh oleh Mus Mulya
Tidak ada komentar:
Posting Komentar